US History

I US History just nu läser vi om WWI. Det är ganska kul att lära sej hur amerikaner ser på det. Dessutom har vi två tyska killar i min klass, och sen jag, som tyskarna räknar som fransk. Ja, så får vi inte glömma att vi har en smart kille som gärna delar med sej med sina åsikter. Så det blir ganska mycket intressanta disskussioner i den klassen, minst sagt.

Men iallafalll, dagen vi pratade om WWI orsaker, så kom bla imperialism upp som ett skäl, och med den orsaken så följde en karta med kolonisationen av afrika. Ja frankrike hade den största delen av afrika, så det fick jag några kommentarer om, (fast jag fick revanch när militarism kom upp som en orsak : tyskland ökade sin militara styrka med 79 %, frankrike med 10% - who did you say were the bad guys... ) När vi höll på att diskutera kolonisationen av afrika sa iallafall Mrs Lowenbach, helt seriöst " Just remember that Africa is NOT a country" Ja. Helt seriös, och som svar fick hon frågande ansikten ifrån några elever. Jag, Nagina och tyskarna bara tittade på varandra och skakade på huvudet.

Under US History den senaste veckan har vi även läst en Dr Seuss bok, och gjort en eget rollspel av Gilligans Island (vad katten det nu är. 4 männsikor gick runt och letade efter bär, för att försöka överleva, och sen så fick en av dem ett vapen.. Vi andra tittade på...) Våra lektioner är nästan alltid underhållande... vare sej det beror på läraren, vad vi gör eller disskussionerna... :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0