Church

Idag har jag varit i kyrkan för första gången sen jag kom hit. Min familj är inte så väldigt religösa, men ibland går de dit. Det var en intressant upplevelse. HELT ANNORLUNDA. allting. Vet inte riktigt om jag tycker om det, det var väldigt mycket wohooooo AMEN och haleluia. Så fort prästen, som för övrigt inte var klädd i en vit kappa/kåpa eller vad det nu heter, sa något smart eller ett välformulerat påstående utbrast hela församlingen i ett gemensamt AMEN. eller snarare AAAAAMEEEEN. me, fish out of water?

andra skillnader var :
-inga psalmböcker
-kyrkorna jag har sett ser mer ut som ställena där folk samlas och äter kaffe och bullar efter kyrkan i sverige. Inga fina fönster,
-inget kors med jesus på
-inget altar
-vid nattvarden gick man bara upp till ett gäng bord, och tog varsin oblat och ett litet glas "vin"
-oblaten var kantig. inte rund. "vinet" var saft
-folk klär inte upp sej det minsta! det satt folk därinne i mjukisbyxor med hål i!
-vi stod inte upp när vi sjöng
-psalmerna vi sjöng var mer countrypop än psalmer
-there was an awful lot of amens and haleluias. Talk about a misuse of the words!
-ingen orgel! inte ens ett piano! istället hade de ett band med bas, elgitarrer och synth
-inga ljus var tända någonstans

summa summarum. Jag tycker mycket bättre om svensk kyrka. Det ska nästan bli kul att gå till kyrkan igen! alltså när jag kommit hem.

Kommentarer
Postat av: MF

Det var en intressant berättelse. Det finns ju många olika samfund / kyrkor i USA. Vet vad din familj tillhör? Var det nån samling efter kyrkan.

Här i Björsäter var vi som vanligt på julbön på julafton. Barnen byggde krubba. Om jag bar visste hur jag kunde bifoga ett foto skulle du få se.

Kram Morfar

2010-12-27 @ 10:01:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0