Ny blogg - nytt liv?

Hej hopp. Nu är det dags för mej att börja blogga! Varför? ingen aning, men det kanske är bra att ha ett klotterplank när man är långt bort ifrån de nära och kära. Därför blev det en blogg, där ni kan läsa om mitt spännande liv (?) under mitt utbytesår, och tiden efter det...

Jag heter Sofia, bor i Paris sen 9 år, går på SSP - svenska skolan i paris, där jag precis gått ut 1 ring, vilket har varit ett av de bästa åren i mitt liv - tack vare fantastiska människor.  

I höstas såg jag en annons om att åka på utbytesår med explorius, och började fundera på det. Jag kom fram till att det var precis vad jag ville göra, lämna det trygga boet och prova mina vingar, samtidigt som jag fick uppleva massor av nya saker. Till saken hör till att iprincip alla mina vänner det senaste året var utbytesstudenter hos franska värdfamiljer
Nu ville jag prova på det, och USA blev ett utmärkt tilfälle. 

Vi valde explorius då de var relativt billiga (kostar mindre än ett år på SSP ! ), samt att det är en relativt liten organisation vilket ger en mer personlig service, eller något sånt. Tillslut blev jag antagen, och började fylla i alla papper - vilket JOBB!!, vi skickade in den kompletta ansökningen, och efter några turer fram och tillbak så skickades allt iväg till min amerikanska organisation ICES. Just nu letar de värdfamilj för fullt, hoppas jag iaf, och hur länge jag får vänta, ja det får vi se.

Nu i veckan har jag även gjort klart mitt visum, ännu en lång process, och igår hade jag en intervju på ambassaden, som jag var hyperstressad över (pga några fel i ett papper ifrån en myndighet.... aja), men det gick bra och snabbt. På 50 min var det klart!

så, det blev en snabbspolning över allt som hänt hitills om USA, but there is more to come...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0