krabbelurer

Idag när jag satt och läste igenom nyheterna på FB såg jag ett inlägg om krabbelurer. Först var jag typ "åh vad är det för något udda". Sen slog det mej, att det var sånt vi alltid åt när vi var ute på utflykter med lekis, dagmamma, eller i ettan. Alltså när jag fortfarande bodde i Laxå. Sist jag åt en krabbelur var jag 7 år gammal. Visst, ibland har jag försökt komma ihåg vad det var de där goda sakerna vi åt hette. Nu vet jag! And now I'm craving one!

Vet någon annan vad en krabbelur är, eller är det någon lokal Laxå/Närke-grej?



ska helst avnjutas ute i en skog, lagad över en ett gaskök eller en eld (om jag kommer ihåg rätt haha)'

update: är det ifrån skogsmulle jag kommer ihåg dem??? hjälp ma o pa!

Kommentarer
Postat av: Ma

Haha,

jag hade ocksâ glômt vad det var!

Men jag âr ganska säker att detta var nâgot Lisbeth och de andra dagmammorna gjorde nâr ni var ute pâ skogsutflykt. Och det var ju ocksâ dâr ni hade mulle.

Du fâr vâl lägga ett FB inlâgg och frâga om det âr nâgon som har recept?

Kram

2011-05-31 @ 09:10:06
Postat av: anna

hahah, kommer inte ihåg att det var så de hette, men dom ser ju ganska bekanta ut... :D

2011-05-31 @ 22:20:51
Postat av: Anette

Hej Sofia,

Krabbelurer - dt var längesen som jag åt sådana, sista jag gjorde dem var jag säker 15 år. Måste vara ett "lokalt" Laxå recept ;)



Kram

Anette



Här kommer receptet:



Ingredienser

1 1 st ägg

3/4 3/4 dl socker

3/4 3/4 dl mjölk

2 1/2 2 1/2 dl vetemjöl

1 1 tsk bakpulver

1 1 tsk vaniljsocker

smör att steka i

socker att vända i



1. Vispa ägg och socker lätt skummigt. Tillsätt mjölken och sedan mjöl och vanilj. Rör om noga tills smeten är helt slät.



2. Värm ett plättjärn eller vanlig stekpanna och smält smör på medelvärme. Klicka ner smeten och grädda krabbelurerna i omgångar, 3-4 minuter på var sida.



3. Lägg socker på ett fat och vänd krabbelurerna i sockret.

2011-06-07 @ 08:57:07
Postat av: Anna

Haha åh nej, ta inte åt er all ära nu, krabbelurer finns ända borta i Dalarna!

2011-06-08 @ 15:20:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0